RESPONSYWNE STRONY INTERNETOWE OD „A” DO „Z”
koncepcja ● opracowanie ● realizacja ● administrowanie

Z roku na rok znacznie wzrasta liczba użytkowników korzystających z Internetu nie tylko przy pomocy komputera czy laptopa Przeglądać strony internetowe można również z użyciem netbooka, notebooka, ultrabooka, smartfona, tabletu i innych urządzeń mobilnych. Ten postęp sprawia, że każdy właściciel strony internetowej musi pamiętać o tym, aby serwis www płynnie dostosowywał się do rozdzielczości ekranu każdego urządzenia. Responsive Web Design (RWD) to nic innego, jak projekt strony internetowej, której układ automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia.

Przy okazji wyjaśniam, iż nazwy: netbook, notebook i laptop oraz ultrabook (nazwa własna wprowadzona przez firmę Intel) odnoszą się do lekkich mobilnych komputerów. Natomiast obecnie zarówno użytkownicy, jak i producenci używają słów notebook i laptop zamiennie, nie utrzymując sztywnego podziału pomiędzy poszczególnymi segmentami sprzętu.

Po informacjach na temat sprzętu zwracam uwagę iż dla samej strony internetowej najważniejszy jest jej layout (interfejs – od ang. user interface: przestrzeń), czyli  element konstrukcji graficznej, w którym ustala się wygląd (kolorystykę, elementy dekoracyjne, krój czcionki) i rozmieszczenie elementów (treści) na stronie.  Nie jest on przypadkowy –  albowiem trzeba wiedzieć, iż nie wszystkie strony można wykonać jako responsywne. Stąd też layout należy zaplanować tak, aby w łatwy sposób można było swobodnie dopasować go do do poszczególnych szerokości; szczególnie urządzeń mobilnych o małej szerokości.

 

RESPONSYWNE STRONY INTERNETOWE OD „A” DO „Z”
● ZAKRES USŁUG ●

  • Projektowanie stron internetowych

Projektuję od prostych stron HTML po duże serwisy oparte o system zarządzania treścią. Wykorzystując gotowe szablony stron dostosowuje je do potrzeb i życzeń klienta. Pozwala to obniżyć koszty budowy strony przy zachowaniu jej wyjątkowości oraz nowoczesnego designu. Posiadam długoletnie doświadczenie w tworzeniu stron internetowych, szczególnie w pracy z systemem CMS WordPress. Projekty tworzone przeze mnie charakteryzują się artystycznym wyglądem oraz profesjonalizmem pod względem technicznym. Dbam o każdy detal, aby wszystkie elementy stanowiły jednolitą całość. Po zaprojektowaniu strony zawsze ją testuję, ażeby poprawnie wyświetlała się w różnych przeglądarkach.

  • Instalacja systemu zarządzania treścią

Na życzenie mogę zainstalować na serwerze dowolny system zarządzania treścią (WordPress Joomla, Drupal itp.). Wówczas „czysta” instalacja („szkielet” strony bez żadnych treści i obrazów) jest gotowa do samodzielnego wprowadzania dowolnych treści.

Chcąc skorzystać z szerszego zakresu mojej pomocy- patrz: Usługi administratora lub w menu: KATOLICKIE PORTALE INFORMACYJNE

  • Hosting  – wybór i zakup przestrzeni dyskowej

Doradzam w wyborze optymalnego hostingu. Osobiście załatwiam formalności związane z jego zakupem i rejestracją, a także dokonuję konfiguracji wymaganych danych na wykupionym serwerze.

Warto wiedzieć:

Hosting to udostępnienie przestrzeni dyskowej przez usługodawcę (hostingodawcę) na wydajnych serwerach komputerowych podpiętych do sieci globalnej. Wybór określonej firmy hostingowej wiąże się zazwyczaj z zawarciem rocznej umowy (często spotykany model rozliczeń), więc warto dokładnie przyjrzeć się ofertom i wybrać najlepszą.

Właściciel serwera udostępnia nam miejsce, w którym możemy gromadzić wszelkie potrzebne dane: małe strony www, rozbudowane serwisy, sklepy internetowe czy duże portale medialne, pliki multimedialne, zdjęcia czy konta e-mail.

Podstawą zaistnienia w sieci internetowej jest dobór odpowiedniego i dobrego serwera. Decyzja o wyborze usługi hostingowej – najlepszej w danej przypadku, poprzedzona musi być dokładną analizą uwzględniającą potrzeby i przewidywany ruch na stronie.

Bez wątpienia ważne jest, aby był to serwer tani, jednakże kryterium cenowe nie powinno być jedynym. Uwzględnić bowiem trzeba takie czynniki, jak m.in. pojemność konta, wielkość transferu (czyli ilość danych jakie mogą być pobierane z serwera), ilość otrzymanych domen, czy też dostępne sposoby administracji zasobami.

Szybkość łącza jest to o tyle ważne, że od jakości i szybkości połączenia z Internetem, jakie posiada firma hostingowa, zależy szybkość wyświetlania się strony internetowej.

Transfer to ilość danych, które pobierają użytkownicy strony podczas jej przeglądania. Im cięższa strona (np. posiadająca dużo zdjęć), tym więcej transferu pochłonie wejście każdego użytkownika.

Dopiero po rozważeniu tych wszystkich opcji, wybrać należy najbardziej optymalne rozwiązanie.

Doradzam w wyborze optymalnego hostingu. Osobiście załatwiam formalności związane z ich zakupem i rejestracją, a także konfiguracją wszystkiego na wykupionym serwerze.

Firma hostingowa powinna zapewniać bezpieczeństwo serwerów i powierzanych danych, w tym ochronę danych osobowych, również klientów i ich kont, zarówno w formie papierowej (kserowanie dokumentów), jak i elektronicznej (zabezpieczenia serwerów przed atakami hakerów).

Dla prostej strony (standardowa wizytówka parafii) wystarczający może okazać się limit przestrzeni dyskowej o pojemności 200MB, jednak strony z większą liczbą zdjęć, filmów, czy plików multimedialnych będą wymagały o wiele więcej miejsca. Poza tym, jeśli będzie się korzystać e-maila założonego pod domeną strony, bardzo szybko okaże się, że potrzebaz znacznie więcej powierzchni dyskowej. Dlatego obecnie nawet najmniejsze konta pośród opcji dostępnych wśród firm hostingowych zwykle posiadają limit w okolicach 1GB (1 gigabajt GB = 1024 megabajty MB).

Małe konto w firmie hostingowej może mieć 10GB miesięcznego limitu transferu, co w zupełności wystarcza dla standardowej strony parafialnej z kilkoma podstronami informacyjnymi i galerią zdjęć. Przed wykupieniem hostingu rato warto sprawdzić, jakie jest postępowanie firmy hostingowej w przypadku przekroczenia przestrzeni dyskowej lub transferu. Zwróć należ uwagę, czy w umowie lub regulaminie korzystania z usługi znajduje się kara za przekroczenie tych parametrów i jakiego jest ona rodzaju.

Z hostingiem, a dokładnie jego pojemnością (miejscem na dysku) – poza już wskazanym transferem – powiązana jest ilość: baz danych, kont FTP, podpiętych domen (zewnętrznych), subdomen, kont e-mailowych.

Niezwykle istotne, gdyż znacznie ułatwiające wspólpracę i rozwiązywanie ewentualnie pojawiających się problemów jest to, aby hostingodawca był firmą polska, a jego serwery znajdowały się w Polsce. Ułatwia to również komunikację mailową i/lub telefoniczną, a także rozliczenia finansowe (w złotówkach).

  • Wybór i rejestracja domen internetowych – tworzenie subdomen i adresów mailowych

Służę wsparciem w wyborze domeny (adresu WWW), która jest najlepsza wówczas, gdy kojarzy się z nazwą właściciela strony np. parafiajanki.pl; subdomena to adres internetowy utworzony w ramach istniejącej już domeny głównej. Wybrana przez użytkownika nazwa subdomeny pojawia się przed domeną główną (po lewej stronie domeny internetowej) i jest oddzielona od niej kropką Subdomeny działają jak odrębne adresy i mogą kierować użytkownika na inną stronę niż domena główna tj. stronę tematyczną np. ministranci.parafiajanki.pl

Tworzę adresy mailowe i zakładam skrzynki pocztowe. Wykonuję  przekierowania domeny, poczty itd.

  • Optymalizacja stron internetowych

Optymalizacja jest kluczowym elementem w procesie pozycjonowania, ponieważ bez jej przeprowadzenia, pozycjonowanie nie przyniesie oczekiwanych efektów. Proces optymalizacji można podzielić na optymalizację treści, grafiki oraz kodu – wszystkie trzy elementy są niezbędne do poprawnego funkcjonowania strony WWW oraz jej pozycjonowania.

Pprzeprowadzona optymalizacja strony ma w szczegółności wpływ na:
• zwiększenie prędkości wczytywania/wyświetlania się strony,
• poprawienie kodu witryny pod kątem zgodności z obowiązującymi standardami,
• dostosowanie kodu do wymogów wyszukiwarek (meta tagi, nagłówki, treści, ustawienia serwera),
• dostosowanie witryny do użytkowania przez osoby niepełnosprawne,
• poprawienie usability – uwypuklenia elementów istotnych i wyodrębnienie części rozbieżnych logicznie,
• zmniejszenie rozmiaru plików, w tym zdjęć oraz obrazów, czyli wszystkich elementów graficznych serwisu.

  • Monitorowanie prac i dostęp do WWW

Przez cały okres prac związanych z tworzeniem strony internetowej P.T. Zleceniodawca, jako jej przyszły Właściciel ma stały podgląd do wersji roboczej – demo, dzięki czemu na bieżąco monitoruje postęp prac oraz zgłasza swoje uwagi. Natomiast strona WWW zostaje wdrożona (udostępniona w Internecie), a jej P.T. Właściciel otrzymuje dostęp do jej panelu administracyjnego  (systemu zarządzania treścią CMS) dopiero po spełnieniu wszystkich warunków uzgodnionych ze mną.

Warunki na które wpływ ma dużo czynników – uzgadniane indywidualnie, a więc odrębnie z każdym P.T. Zleceniodawcą – są treścią pisemnej, podpisanej przez strony umowy. Tylko w bardzo wyjątkowych przypadkach do prac związanych z tworzeniem strony internetowej przystępuję na podstawie otrzymanego e-maila, bądź po rozmowie telefonicznej (numer telefonu udostępniam po uwiarygodnieniu nadawcy e-korespondencji).

  • Pomoc oraz wsparcie techniczne – serwis 24/7 x 365

Współpraca nie kończy się na wdrożeniu i uruchomieniu wykonanego projektu. Oferuje pomoc w profesjonalnym prowadzeniu i aktualizacji serwisów internetowych, rozbudowie stron internetowych oraz pełne wsparcie techniczne, także online. Pomagam rozwiązywać pojawiające się problemy oraz wskazywać jak samodzielnie można dokonywać zmian na stronie. Chętnie odpowiadam na wszystkie pytania. Nie musisz się znać na technicznych aspektach działania strony. Zawsze możesz liczyć na moją poradę i pomocną dłoń.

W zakres supportu wchodzą:
• Diagnoza i rozwiązywanie zgłaszanych błędów lub problemów występujących w trakcie korzystania z systemu zarządzania treścią
• Pomoc przy zamieszczaniu i korygowaniu treści
• Pomoc i doradztwo w sprawie optymalizacji treści pod kątem pozycjonowania strony w Internecie
• Doradztwo w sprawie odpowiedniego zamieszczania słów kluczowych do poszczególnych podstron
• Wsparcie przy ulepszeniach technicznych nie ingerujących w główny kod silnika strony
• Wszelkie prace serwisowe związane z ujawnionymi w trakcie początkowego użytkowania utrudnieniami w edycji strony internetowej

  • Tworzenie sklepów internetowych i portali sprzedażowych

Instaluję oprogramowanie sklepu internetowego, tworzę szablon graficzny takiego sklepu, wprowadzam i definiuje artykuły, ich opisy, ceny, płatności online itd.

  • Portale społecznościowe

Aktualnie, szczególnie młodzież twierdzi : Musisz zaistnieć w mediach społecznościowych! Bez tego nie da się żyć, nie będąc obecny w Internecie nie istniejesz. Zatem w ocenie młodzieży obecność w social mediach to absolutna konieczność. Stąd też utworzenie i prowadzenie fanpage’a na Facebooku wydawać się może nieodzowne.

Ja tej opinii nie podzielam. Dlatego jedynie na wyraźne życzenie, ale też na wyłączną odpowiedzialność księży i/lub animatorów i moderatorów, parafiom i grup duszpasterskich tego typu profile zakładam. Jednakże od razu przestrzegam, że założyć profil na Facebooku można bardzo szybko i jest to niezwykle – po to, aby zachęcać – łatwe. Natomiast zlikwidowanie profilu praktycznie jest niemożliwe, a przede wszystkim bardzo uciążliwe i we wielu przypadkach tylko pozorne.

Bacząc zatem na ewentualne korzyści, które przyniesie istnienie np. parafialnego profilu na wskazanym portalu naprawdę warto się zastanowić, czy jego założenie i istnienie w ogóle ma sens. Tym bardziej, że nawet wtedy, gdy działania usprawiedliwia się słowami: „Zło dobrem zwyciężaj” nie warto Boga, Ewangelii i Kościoła mieszać z treściami obscenicznymi, a nawet wulgarnymi, którymi w ogromnych ilościach portale społecznościowe są wypełnione.

Wieloletnie doświadczenie, a także lmi liczne iczne przykłady upoważniają mnie do stwierdzenia, że powierzenie prowadzenia tego typu fanpage’a – co zwyczajowo się robi – młodzieży, częstokroć przynosi opłakane skutki dla parafii, nie wykluczając problemów prawnych.

Dlatego – wręcz za żelazną zasadą powinno się przyjąć twierdzenie: Im mniej osób buduje medialny wizerunek parafii i/lub grupy duszpasterskiem; im bardziej ograniczone jest grono osób dysponujących danymi dostępu (loginem i hasłem) do tego, co jest wizytówką w Internecie – tym bardziej wizerunek i dobro parafii są bezpieczne. O tym powinni bezwzględnie pamiętać P.T. Księża Proboszczowie i Opiekunowie grup duszpasterskich. Gdyż zasada ograniczonego zaufania obowiązuje nie tylko w ruchu drogowym.

 

 

KOŚCIÓŁ KATOLICKI W POLSCE

Close Menu