Rozliczenie VAT UE przy zakupie reklam na Facebooku i Instagramie

admin
7 min czytania

Korzystasz z reklam na Facebooku i Instagramie? Promujesz swoje posty, reklamujesz produkty, zdobywasz tą drogą nowych klientów dla swojego biznesu? Jeśli tak, to bierzesz udział w transakcjach wewnątrzwspólnotowych! Pamiętaj o obowiązku rejestracji do VAT UE, rozliczeniu VAT i ewentualnej zapłacie tego podatku do urzędu! I to nie tylko wtedy, gdy jesteś vatowcem – ten obowiązek może dotyczyć także nievatowców, działalności nierejestrowanych, a nawet osób prywatnych, które nie prowadzą działalności!

Zakup reklam jako import usług

Wykupując reklamy na Facebooku lub Instagramie do celów komercyjnych, dokonujesz tzw. importu usług – czyli kupujesz usługi reklamowe od firmy mającej siedzibę na terenie państwa członkowskiego (w tym przypadku: w Irlandii). Otrzymujesz wtedy od Meta fakturę bez naliczonego VAT-u – i masz obowiązek samodzielnie rozliczyć go w Polsce.

Specyfika rozliczenia VAT UE w transakcjach wewnątrzwspólnotowych polega na tym, że to nabywca (a nie sprzedawca!) rozlicza podatek VAT w kraju swojej siedziby/miejsca zamieszkania.  W praktyce oznacza to, że kupując reklamy od Meta, to ty po swojej stronie musisz doliczyć do tej transakcji 23% krajowego VAT-u i odpowiednio go wykazać w rozliczeniach ze skarbówką. VAT UE jest procedurą odrębną od „zwykłego” rozliczania VAT-u w Polsce. A to oznacza, że w przypadku dokonywania zagranicznych transakcji, VAT-em UE mogą być objęte także firmy i osoby, które nie są vatowcami krajowymi.

Rozliczenie VAT UE przy imporcie usług od Meta dotyczy więc na równi:

      • firm, które są vatowcami,

      • firm zwolnionych z VAT,

      • działalności nierejestrowanych,

      • osób prywatnych.

    O tym, czy musisz dopełnić tego obowiązku, nie decyduje twój status przedsiębiorcy ani podatnika VAT, ale to, czy kupujesz reklamy do celów komercyjnych – i jakie w związku z tym są ustawienia twojego konta reklamowego na Facebooku. Podczas zakładania konta reklamowego lub pierwszego ustawiania promocji posta Meta pyta o to, jakim celom mają służyć twoje reklamy, komercyjnym czy prywatnym – i to, co wtedy wybierzesz, ma wpływ na rozliczenia i ewentualny obowiązek rejestracji do VAT UE.

    Co to jest reklama do celów komercyjnych?

    W przypadku firm zazwyczaj nie ma wątpliwości – ich reklamy służą celom komercyjnym, bo w taki czy inny sposób promują produkty, usługi albo markę. Często podobny charakter mają też reklamy wykupowane przez osoby prowadzące działalność nierejestrowaną. W przypadku osób prywatnych użytkiem komercyjnym może być na przykład: promocja marki osobistej, reklamowanie usług, podbicie posta opublikowanego w ramach współpracy ze sponsorem.

    Niektórzy próbują argumentować, że dopóki nie promują stricte biznesowych treści, tylko np. zdjęcie na Instagramie, to ich reklama ma cel prywatny… Ale Meta szeroko definiuje zakup reklam do celów komercyjnych: to reklama, która ma ci przynieść korzyści gospodarcze. A czy promocja zdjęcia nie służy promocji całego konta, które w taki czy inny sposób wspiera twój biznes? W swoim Centrum Pomocy Meta wprost stwierdza, że prawie nikt nie kupuje reklam na Facebooku i Instagramie do celów prywatnych.

    VAT UE: jak rozliczyć import usług przy zakupie reklam na Facebooku i Instagramie?

    Aby poprawnie rozliczyć VAT od reklam wykupionych na Facebooku i Instagramie, należy się najpierw zarejestrować jako podatnik VAT UE (także wtedy, kiedy już jesteś „zwykłym” vatowcem). Rejestracji dokonuje się przy pomocy formularza VAT-R (w części C.3) – i należałoby to zrobić jeszcze przed wykupieniem pierwszej reklamy!

    Po rejestracji należy rozliczać VAT od importu usług od każdej faktury, jaką otrzymujesz od Meta. Jeśli jesteś vatowcem, rozliczysz VAT UE w swoich standardowych rozliczeniach przy pomocy deklaracji JPK VAT. Z kolei nievatowcy muszą składać do urzędu skarbowego deklarację VAT-9M – do 25. dnia następnego miesiąca po otrzymaniu faktury od Meta (tylko w przypadku tych miesięcy, kiedy rzeczywiście kupujesz reklamy).

    W zależności od tego, czy jesteś vatowcem, czy nie, rozliczenie będzie miało różne skutki! Dla vatowców będzie neutralne podatkowo. Naliczysz 23% VAT od faktury po stronie sprzedaży i odliczysz taką samą kwotę po stronie zakupu – czyli ostatecznie nic nie dopłacisz. Z kolei nievatowcy zapłacą do urzędu skarbowego 23% VAT od kwoty na fakturze (bo nie mają prawa odliczyć sobie VAT-u). Dobra wiadomość jest jednak taka, że zapłacony podatek firmy zwolnione z VAT oraz działalności nierejestrowane mogą zaliczyć w koszty uzyskania przychodu.

    Co jeśli nie chcesz wykazywać w kosztach faktury od Meta?

    Rejestracja do VAT UE i rozliczanie VAT-u może się wydawać kłopotliwe, zwłaszcza nievatowcom oraz osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej i w związku z tym nie korzystają z usług księgowych (czyli muszą się samodzielnie zająć rejestracją i składaniem deklaracji). Nie dziwi więc fakt, że wiele osób w takiej sytuacji zadaje pytanie, czy jeśli nie wykażą w kosztach faktury od Meta, to mogą pominąć kwestię rozliczania VAT UE…

    Niestety to tak nie działa. Rejestracji do VAT UE i rozliczeń trzeba dokonać w każdym przypadku, kiedy wystąpił import usług reklamowych! Jeśli więc twoje konto reklamowe ma biznesowe ustawienia i otrzymujesz od Meta fakturę bez naliczonego VAT-u, nie zaniedbuj formalności.

    Import usług to nie tylko reklamy!

    Warto pamiętać o tym, że procedury związane z importem usług nie dotyczą wyłącznie zakupu reklam na Facebooku czy Instagramie. Z importem usług często mamy do czynienia także podczas innych zagranicznych (nie tylko unijnych) transakcji, na przykład:

        • zakupu wtyczek do Wordpressa albo szablonów na bloga od firm, które mają siedzibę za granicą;

        • opłat za newsletter – wiele popularnych w Polsce serwisów to zagraniczne firmy;

        • zakupu reklam od Google;

        • zarabiania na reklamach na YouTubie albo w Google AdSense;

        • płatnej subskrypcji w Canvie;

        • korzystania z płatnej wersji Chata GTP;

        • subskrypcji programów Adobe lub Microsoftu.

      Wskazówka: zawsze sprawdzaj, jakie dane widnieją na fakturze, którą otrzymujesz od sprzedawcy! Niektóre zagraniczne firmy mogą mieć swoje oddziały w Polsce i część transakcji (ale nie zawsze wszystkie!) rozliczać na krajowych zasadach. Sprawdź, czy na fakturze widnieje polski numer NIP sprzedawcy (z przedrostkiem PL) oraz czy naliczony został podatek VAT! Jeśli nie, masz do czynienia z importem usług i trzeba go rozliczyć!

      W praktyce okazuje się, że temat rejestracji do VAT UE i rozliczania VAT od importu usług dotyczy bardzo wielu twórców internetowych! Jeśli ty też jesteś wśród nich, porozmawiaj na ten temat ze swoją księgową lub sięgnij po nasz poradnik Przedsiębiorczy twórca, w którym omawiamy ten temat i podpowiadamy, jak dopełnić formalności związanych z rejestracją do VAT UE. Dowiedz się więcej:

      Treści zawarte na blogu mają charakter informacyjny i odzwierciedlają opinie autorek bazujące na ich najlepszej wiedzy aktualnej w momencie publikacji. Informacje podawane na blogu nie stanowią porady prawnej, podatkowej ani księgowej i nie mogą zastąpić profesjonalnej konsultacji. Autorki dokładają wszelkich starań, by treści zawarte na blogu były zgodne z prawdą, nie ponoszą jednak żadnej odpowiedzialności za ich wykorzystanie w konkretnych przypadkach. Przed zastosowaniem omawianych rozwiązań skonsultuj się z prawnikiem lub doradcą podatkowym!

      ©2023 e-twórca.pl