Skąd wziąć sponsorów i jak zdobywać oferty współpracy?

admin
3 min czytania

Kiedy zaczynasz myśleć o zarabianiu na współpracach reklamowych, pierwsze pytanie, jakie sobie zadajesz, brzmi z reguły: skąd wziąć sponsorów? Jak zwrócić na siebie uwagę marek, które będą chciały się zareklamować na twoim blogu, Instagramie, kanale YT czy w twoim podcaście? Jeśli myślisz, że musisz czekać, aż sponsorzy sami zauważą twoją działalność w sieci i zaczną się do ciebie zgłaszać z propozycjami współpracy – to jesteś w błędzie! Szczęściu i biznesowi można (a nawet warto!) trochę pomóc i wykazać się inicjatywą – zwłaszcza, jeśli twoje zasięgi nie są jeszcze spektakularnie wielkie i póki co samorzutnie nie pojawiasz się na radarze największych marek.

Skąd wziąć sponsorów? Oto 3 sprawdzone sposoby na to, jak zdobywać sponsorów i współprace:

Portale branżowe

Daj się zauważyć! Zarejestruj się na branżowych portalach, które łączą ze sobą influencerów i reklamodawców – takich jak na przykład Influ.Be, ReachaBlogger czy WhitePress. W ten sposób trafisz do swego rodzaju katalogu twórców internetowych, a sponsorzy szukający do swojej nowej kampanii kogoś z twojej niszy, będą mieli szansę cię zauważyć! Często na takich platformach możesz także samodzielnie przeglądać oferty i zgłaszać się do udziału w kampaniach, które cię interesują!

Rejestracja na tego typu portalach zazwyczaj jest darmowa, ale mogą one pobierać sobie jakiś procent prowizji od twojego wynagrodzenia za współpracę – dlatego podczas rejestracji zapoznaj się z regulaminem! Niektóre platformy mogą też mieć ustalone minimalne wymagania co do tego, ilu obserwatorów w social mediach trzeba mieć, żeby móc się zarejestrować – i mogą cię poprosić o przesłanie screenów twoich statystyk.

Agencja lub menedżer

Być może wydaje ci się, że ta opcja jest skierowana tylko do największych graczy z branży… Ale to nie do końca prawda! Na polskim rynku funkcjonują także agencje influencer marketingu i menedżerowie, którzy biorą pod swoje skrzydła twórców o mniejszych zasięgach – warto więc zbadać temat i rozważyć takie rozwiązanie!

Zadaniem agencji lub menedżera jest organizowanie ci współprac: znajdowanie dla ciebie odpowiednich kampanii, pośredniczenie w ustaleniach i rozliczeniach ze sponsorem, dzięki czemu ty możesz się skupić przede wszystkim na tworzeniu treści. W zamian za to agencje i menedżerowie zazwyczaj pobierają prowizję od twoich zarobków z kampanii (albo niekiedy stałą miesięczną opłatę).

Samodzielne proponowanie współpracy

Kto powiedział, że nie możesz samodzielnie zaproponować marce współpracy? Wiele bardzo udanych kampanii powstało właśnie w ten sposób! Jeśli masz fajny pomysł na to, jak zareklamować produkt danej marki, odezwij się do niej i przedstaw swoją propozycję! Zajrzyj na stronę sponsora i spróbuj znaleźć osobę, która zajmuje się promocją albo wprost kontaktem z influencerami, i napisz do bezpośrednio do niej.

Pamiętaj tylko, że kiedy to ty wychodzisz z inicjatywą, to szczególnie ważne, żeby zakomunikować, jaki masz konkretnie pomysł na tę kampanię. Krótko przedstaw siebie, swoją działalność i odbiorców, powiedz, jaki produkt cię interesuje, jak chcesz go pokazać, jakie wartości przekazać, co marka na tym zyska – tak, żeby osoba po drugiej stronie mogła się łatwo zorientować, o co ci chodzi i czy ta propozycja jest dla marki atrakcyjna.

Nie bój się wychodzić z inicjatywą, samodzielnie proponować markom współprace, rozejrzeć się za właściwą dla ciebie agencją czy aktywnie działać na portalach branżowych. Stare porzekadło „siedź w kącie, a znajdą cię” zupełnie nie ma zastosowania w internecie… Weź sprawy w swoje ręce, daj się zauważyć i daj sobie szansę, by wynieść swoją działalność na wyższy poziom!

Treści zawarte na blogu mają charakter informacyjny i odzwierciedlają opinie autorek bazujące na ich najlepszej wiedzy aktualnej w momencie publikacji. Informacje podawane na blogu nie stanowią porady prawnej, podatkowej ani księgowej i nie mogą zastąpić profesjonalnej konsultacji. Autorki dokładają wszelkich starań, by treści zawarte na blogu były zgodne z prawdą, nie ponoszą jednak żadnej odpowiedzialności za ich wykorzystanie w konkretnych przypadkach. Przed zastosowaniem omawianych rozwiązań skonsultuj się z prawnikiem lub doradcą podatkowym!

©2023 e-twórca.pl