Sprzedaż własnego produktu – jak to zrobić, by nie podpaść skarbówce?

admin
18 min czytania

Masz genialny pomysł na swój pierwszy produkt? Chcesz zmonetyzować swoją działalność w sieci i zacząć zarabiać, sprzedając swoim fanom merch, własną książkę, kurs, rękodzieło czy jakikolwiek inny produkt? Sprawdź, jak uruchomić sprzedaż legalnie i nie podpaść fiskusowi!

Sprzedaż własnych produktów to szczególny rodzaj monetyzacji, który wymaga od ciebie nie tylko pewnej inwestycji na początek (co najmniej czasu i energii, a często i trochę pieniędzy), ale także określonej organizacji twojego biznesu i prawidłowego raportowania sprzedaży do urzędu skarbowego. Jeśli chcesz sprzedawać produkty, w świetle polskiego prawa musisz zarejestrować działalność gospodarczą albo przynajmniej prowadzić działalność nierejestrowaną (czyli swego rodzaju firmę „na próbę”). A to dopiero początek, bo sprzedaż produktów wiąże się też z takimi tematami jak kasa fiskalna, ochrona danych osobowych czy prawa konsumenta.

O wszystkie te formalne sprawy najlepiej jest zadbać jeszcze zanim uruchomisz sprzedaż – bo w przeciwnym wypadku bardzo łatwo narobić sobie problemów z fiskusem!

Oto 5 kluczowych rzeczy, które musisz zrobić:

1. Firma czy NDG? Wybierz formę dla swojej działalności

O ile w przypadku innych form monetyzacji takich jak współprace z markami czy zarabianie na reklamach do pewnego stopnia możesz zdecydować, czy będziesz się rozliczać prywatnie jako osoba fizyczna, czy założysz działalność gospodarczą, to sprzedaż produktów nie daje ci takiego wyboru. Handel jest działalnością gospodarczą – a jedynym wyborem, jakiego możesz tutaj dokonać jest to, czy od razu zarejestrujesz własną firmę, czy najpierw spróbujesz prowadzić tak zwaną działalność nierejestrowaną, która wiąże się z mniejszą biurokracją, ale i ma swoje ograniczenia.

Działalność nierejestrowana, czyli firma na próbę

Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie, chcesz przetestować swój pomysł na produkt i sprawdzić się w roli sprzedawcy, nie rzucając się od razu na głęboką wodę, warto zainteresować się tematem działalności nierejestrowanej.

Działalność nierejestrowana (NDG) to prawna odpowiedź na potrzeby przedsiębiorczych osób, które prowadzą swoje biznesy na niewielką skalę, po godzinach albo chcą spróbować swoich sił i nie są jeszcze przekonane, czy zakładanie firmy ze wszystkimi tego biurokratycznymi i finansowymi konsekwencjami to coś dla nich.

Nie jest to opcja dostępna dla każdego – trzeba spełniać pewne kryteria, z których najważniejszym są  miesięczne przychody mieszczące się w limicie 2700 zł (od 1 stycznia 2024 roku limit wyniesie 3181,50 zł). Pozostałe warunki:

      • Nie możesz prowadzić firmy (teraz ani w ciągu ostatnich 5 lat);

      • Nie masz wspólników;

      • Twoja działalność nie wymaga licencji, koncesji ani oficjalnego pozwolenia;

      • Nie działasz w branży, która z definicji jest wyłączona z NDG (np. księgowość i pośrednictwo ubezpieczeniowe).

    Zalety NDG:

        • Nie musisz jej nigdzie zgłaszać – wystarczy, że zaczniesz ją prowadzić i będziesz odpowiednio dokumentować swoją sprzedaż. O twojej działalności fiskus dowie się wraz ze złożeniem zeznania rocznego – to tam wykażesz swoje przychody z NDG i zapłacisz ewentualne podatki (wg skali podatkowej – najczęściej skorzystasz z kwoty wolnej albo zapłacisz 12% podatku od dochodu).

        • Nie płacisz ZUS-u – najczęściej nie masz obowiązku odprowadzania składek na ZUS (które muszą odprowadzać pełnoprawni przedsiębiorcy). Zdarzają się od tego wyjątki, ale raczej przy sprzedaży usług, a nie produktów (sprawdź nasz tekst o składkach ZUS na NDG).

        • Nie ma skomplikowanej biurokracji – NDG jest dużo prostsza niż pełnoprawna działalność gospodarcza: musisz jedynie prowadzić prostą ewidencję sprzedaży, sprawdzać, czy mieścisz się w limicie, rozliczyć się w zeznaniu rocznym i ewentualnie na żądanie klienta wystawić mu fakturę. Pamiętaj jednak, że w zakresie praw konsumentów dotyczą cię takie same prawa jak wszystkich innych sprzedawców!

        • Jest stosunkowo tania – nie płacisz ZUS, najczęściej nie masz też potrzeby zatrudniać księgowej. Ostatecznie jednak to, jakie ponosisz stałe koszty w swoim biznesie, zależy od rodzaju twojej działalności – na przykład produkty elektroniczne są tańsze w wykonaniu i dystrybucji niż produkty fizyczne!

        • Możesz odliczyć koszty uzyskania przychodu – wydatki, jakie ponosisz w związku z funkcjonowaniem swojego biznesu, możesz „wrzucić w koszty” i dzięki temu w zeznaniu rocznym obniżyć sobie podatek do zapłaty. Koszty muszą być uzasadnione w kontekście twojej działalności i odpowiednio udokumentowane fakturą, rachunkiem lub paragonem zawierającym twoje dane.

        • Możesz wystawiać faktury – co często podnosi twoją wiarygodność w oczach klientów.

      Największe wyzwanie na NDG: niewielki limit przychodów, jakie możesz osiągnąć. W żadnym miesiącu prowadzenia działalności nierejestrowanej twoje przychody nie mogą przekroczyć 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku. W II połowie 2023 roku ten limit wynosi 2700 zł, od 1 stycznia 2024 roku ma wzrosnąć do 3181,50 zł. Z chwilą, kiedy twoja sprzedaż przekroczy limit, masz obowiązek w ciągu 7 dni zarejestrować działalność gospodarczą.

      Jeśli dopiero startujesz ze swoim pierwszym produktem, działalność nierejestrowana może być dobrym wyborem na początek – i dać ci trochę czasu na rozwinięcie biznesu, zanim przekształci się on w pełnoprawną działalność gospodarczą. Pamiętaj, że w praktyce możesz przyjąć dwie strategie:

          • Jeśli nie chcesz rejestrować firmy i wolisz cały czas działać na NDG, planuj swoją sprzedaż w każdym miesiącu w taki sposób, by nie przekroczyć limitu przychodów.

          • Jeśli traktujesz NDG jak przystanek w rozwoju twojego biznesu, możesz nie przejmować się limitem i sprzedawać tak aktywnie, jak tylko potrafisz – a gdy limit zostanie przekroczony, zarejestrować działalność gospodarczą i dalej rozwijać swoją firmę!

        Jednoosobowa działalność gospodarcza, czyli firma na serio

        Drugą opcją (albo kolejnym krokiem) dla twojego biznesu jest oficjalne zarejestrowanie działalności gospodarczej. To ważny krok, który niesie ze sobą szereg konsekwencji i obowiązków:

            • Regularne dopełnianie formalności – przy pomocy specjalnych formularzy musisz informować skarbówkę i inne urzędy o tym, co dzieje się w twojej firmie: o jej otwarciu, zawieszeniu i zamknięciu, o adresie jej siedziby, numerze rachunku bankowego i rodzaju sprzedawanych towarów lub usług. Przede wszystkim zaś na bieżąco przekazujesz do urzędu skarbowego informacje o swoich przychodach i składasz deklaracje podatkowe.

            • Samodzielne płacenie podatków w terminie – inaczej niż na etacie, w JDG samodzielnie naliczasz podatki (lub robi to za ciebie księgowa) i je płacisz. Inaczej niż na NDG, w pełnoprawnej firmie zaliczki na podatek odprowadzasz już w trakcie roku: co miesiąc lub raz na kwartał. Wysokość podatków i sposoby ich naliczania zależą od wybranej formy opodatkowania.

            • Opłacanie składek na ZUS – co miesiąc musisz składać do ZUS deklarację (lub robi to twoja księgowa) i przede wszystkim opłacić składki. Wysokość składek potrafi być sporym obciążeniem – ale początkujący przedsiębiorcy często mogą skorzystać z różnych ulg i zyskać kilka lat obniżonych składek.

            • Prowadzenie i przechowywanie dokumentacji – całą swoją sprzedaż musisz odpowiednio dokumentować (fakturą, zapisem w specjalnej ewidencji lub na kasie fiskalnej). Często będziesz też gromadzić dokumenty potwierdzające firmowe wydatki. Co miesiąc lub kwartał trzeba opracować zestawienie przychodów i kosztów i przekazać te informacje do urzędu skarbowego. Musisz także archiwizować i przechowywać dokumenty przez ustawowy okres 5 lat.

            • Odpowiedzialność prawna i finansowa – w JDG ty i twoja firma stanowicie jedność, między twoim majątkiem firmowym i osobistym nie ma rozdziału, za ewentualne firmowe długi odpowiadasz więc całym swoim dobytkiem.

          Działalność gospodarcza może być twoim jedynym zajęciem zarobkowym, ale możesz ją także prowadzić po godzinach pracy na etacie. W odróżnieniu od pracy na etacie i od działalności nierejestrowanej w JDG nie ogranicza cię żaden górny limit przychodów – możesz zarobić dowolnie dużo, ile tylko jesteś w stanie sprzedać! Jeśli twój pomysł chwyci, a produkt okaże się hitem, działalność gospodarcza da ci pole do rozwoju i osiągania dużych zysków!

          Załóż firmę z pomocą naszego e-booka!

          Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o zarabianiu w sieci, rejestrowaniu działalności gospodarczej, sprzedaży własnego produktu i budowaniu biznesu w internecie!

          2. Sprawdź, czy musisz mieć kasę fiskalną

          Jeśli wśród twoich klientów będą osoby prywatne (a nie same firmy), musisz sprawdzić, czy obejmuje cię obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Może cię to dotyczyć nie tylko wtedy, kiedy masz własną firmę, ale także na działalności nierejestrowanej! Domyślnie obowiązek posiadania kasy dotyczy każdego sprzedawcy, który oferuje swoje towary lub usługi osobom prywatnym – ale niektórzy mogą skorzystać ze specjalnych zwolnień.

          Są takie nisze, w których nie masz wyboru i od samego początku musisz używać kasy fiskalnej – jest to na przykład sprzedaż sprzętu fotograficznego, perfum, wyrobów z metali szlachetnych i części samochodowych. Pełen wykaz branż objętych obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej znajdziesz w paragrafie 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

          Pozostali sprzedawcy mogą z skorzystać z któregoś z przepisów zwalniających z obowiązku posiadania kasy:

          Zwolnienie podmiotowe – ze względu na małe obroty

          Z tego zwolnienia możesz skorzystać, jeśli twoje  przychody ze sprzedaży dla osób prywatnych w skali roku nie przekraczają 20 tysięcy złotych (i jeśli nie przekroczyły ich w zeszłym roku). Zwróć uwagę, że nawet prowadząc działalność nierejestrowaną, jesteś w stanie w ciągu roku przekroczyć tę kwotę – warto więc monitorować wysokość swojej sprzedaży na rzecz osób fizycznych!

          Uwaga! Limit zwolnienia nie zawsze wynosi okrągłe 20 tysięcy! Jeśli po raz pierwszy sprzedajesz coś osobie prywatnej, limit będzie naliczany proporcjonalnie do tego, ile dni zostało od momentu pierwszej sprzedaży do końca roku. Im później w ciągu roku zaczynasz, tym twój limit będzie niższy – a szczególnie niski będzie w sytuacji, jeśli pierwsza sprzedaż na rzecz osoby fizycznej będzie miała miejsce w grudniu!

          Wysokość swojego limitu możesz obliczyć przy pomocy specjalnego kalkulatora dostępnego na  tej stronie.

          Zwolnienie przedmiotowe – w przypadku przyjmowania zapłaty w całości na konto

          Z tego zwolnienia możesz skorzystać niezależnie od wysokości obrotów w twoim sklepie – ale musisz spełnić pewne warunki:

              • 100% płatności powinno być przyjmowane drogą elektroniczną (bezpośrednio na konto albo za pośrednictwem jakiegoś operatora płatności);

              • Prowadzisz sprzedaż wysyłkową: elektronicznie albo pocztą/kurierem;

              • Odpowiednio dokumentujesz każde zamówienie i  zbierasz dane nabywców: imię, nazwisko i adres (w zależności od formy wysyłki adres e-mail lub adres zamieszkania)

            Warto się zorientować, czy możesz skorzystać z któregoś zwolnienia – bo posiadanie kasy fiskalnej to kolejny obowiązek do dopilnowania! Musisz ją zakupić (można się ubiegać o zwrot części kosztów), regularnie serwisować, poprawnie i na bieżąco wystawiać paragon do każdego zamówienia dla osoby fizycznej, musisz także posiadać numer NIP (nawet na NDG!) i zadbać o to, by oferować w swoim sklepie płatności bezgotówkowe, co często wiąże się z koniecznością posiadania także terminala płatniczego.

            3. Sprawdź, czy musisz być vatowcem

            Obowiązek rozliczania podatku VAT (nazywanego też obrotowym lub podatkiem od towarów i usług) obejmuje większość przedsiębiorców – i może cię dotyczyć także, jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną! Bycie vatowcem wiąże się z dodatkowymi obowiązkami: wystawiasz faktury w nieco inny sposób (z uwzględnieniem podatku VAT), musisz prowadzić dodatkowe rozliczenia księgowe i co miesiąc składać do urzędu skarbowego odpowiednią deklarację oraz odprowadzać podatek – a firmy objęte VAT-em częściej są obiektem zainteresowania i kontroli fiskusa. To, czy ceny twoich produktów uwzględniają VAT (który musisz oddać państwu!), może mieć też wpływ na politykę cenową w twoim sklepie!

            Ale podobnie jak w przypadku kasy fiskalnej, niektórzy przedsiębiorcy mogą skorzystać ze zwolnienia:

                • Zwolnienie podmiotowe (ze względu na wysokość obrotów) – można z niego skorzystać, jeśli roczna sprzedaż nie przekracza 200 tysięcy złotych.

                • Zwolnienie przedmiotowe (dla wybranych specjalności) – niektóre usługi i (rzadziej) towary są ustawowo zwolnione z VAT, niezależnie od obrotów firmy. Pełny wykaz znajdziesz w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

              Są jednak i takie branże oraz rodzaje działalności, którym zwolnienie nie przysługuje! Bezwzględnym obowiązkiem rejestracji do VAT-u jest objęta między innymi sprzedaż:

                  • preparatów kosmetycznych i toaletowych,

                  • komputerów, wyrobów optycznych i elektronicznych,

                  • urządzeń elektrycznych i maszyn,

                  • części do samochodów.

                4. Sprawdź, czy musisz się zarejestrować w BDO

                Ten obowiązek dotyczy cię tylko wtedy, kiedy sprzedajesz produkty fizyczne. BDO to to system zbierający dane o odpadach i pomagający w gospodarowaniu śmieciami. Obowiązek rejestracji w BDO i wnoszenia rocznych opłat ma każda osoba, która wprowadza na rynek produkt w opakowaniu albo prowadzi wysyłkę produktów, co najczęściej oznacza korzystanie z kopert, kartonów czy folii do pakowania. Wyjątek: kiedy korzystasz z usług zewnętrznej firmy logistycznej, która za ciebie zajmuje się całym procesem pakowania i wysyłki – wtedy to ta firma ma obowiązek rejestracji w BDO.

                5. Zadbaj o prawne aspekty funkcjonowania sklepu

                Niezależnie od tego, czy masz firmę, czy prowadzisz działalność nierejestrowaną, podlegasz takim samym obowiązkom związanym z ochroną praw konsumenta! Aby twój sklep online działał legalnie, musisz zadbać między innymi o:

                    • zgodny z aktualnym prawem regulamin;

                    • politykę prywatności, politykę cookies i  procedury ochrony danych osobowych;

                    • odpowiednie checkboxy w sklepie i przy zapisie na newsletter;

                    • poprawną i zgodną z prawem organizację promocji – na przykład wyświetlanie najniższej ceny z 30 dni przed obniżką;

                    • przestrzeganie praw konsumenta w zakresie odstąpienia od umowy, zwrotów i reklamacji.

                  Rozpoczęcie sprzedaży własnego produktu to ważny krok dla twojego biznesu – zadbaj o to, by już na starcie dobrze się do tego przygotować i od początku działać w pełni legalnie! Dzięki temu, zamiast gasić pożary i w popłochu tłumaczyć się przed skarbówką z takich czy innych nieprzemyślanych działań, będziesz pracować ze spokojną głową i w 100% skupisz się na zarabianiu satysfakcjonujących pieniędzy i rozwijaniu twojego biznesu!

                  Pobierz darmowego e-booka i sprawdź nasze pomysły na szybki i łatwy pierwszy produkt

                  Treści zawarte na blogu mają charakter informacyjny i odzwierciedlają opinie autorek bazujące na ich najlepszej wiedzy aktualnej w momencie publikacji. Informacje podawane na blogu nie stanowią porady prawnej, podatkowej ani księgowej i nie mogą zastąpić profesjonalnej konsultacji. Autorki dokładają wszelkich starań, by treści zawarte na blogu były zgodne z prawdą, nie ponoszą jednak żadnej odpowiedzialności za ich wykorzystanie w konkretnych przypadkach. Przed zastosowaniem omawianych rozwiązań skonsultuj się z prawnikiem lub doradcą podatkowym!

                  ©2023 e-twórca.pl